سنسور باران چیست و چگونه کار میکند
مهمترین هدفی که از به کارگیری سنسورها و یا حسگرها در صنعت خودروسازی دنبال میشود,افزایش رفاه و آسایش راننده و سرنشینان و همچنین تامین امنیت بیشتر برای آنهاست.
سنسور ها در خودرو در گذشته بیشتر ابزاری ضروری برای رانندگی محسوب میشدند.
اما امروزه سنسور هایی که در لیست آپشن ها و امکانات خودروهای مختلف شاهد هستیم,گاهی جنبه فانتزی و گاهی جنبه لوکس دارد.
در مواقعی نیز سنسور های مدرن و جدیدتر جنبه وسیله ای برای کمک به رفع نواقص و کمبودهای پیشین را پیدا می کنند.
به این معنی که پیشتر ممکن بود به دلیل عدم تسلط راننده به عقب خودرو,حین حرکت به سمت عقب برخورد با موانع بیشتر متحمل باشد اما امروزه سنسورهای عقب این مشکل را رفع کرده و احتمال تصادفات در حالت دنده عقب را بیش از پیش کاهش داده اند.
یکی از سنسور های که طی سال های گذشته استفاده از آن در خودروهای مختلف رایج شده,سنسور باران است.
سنسور باران چیست
سنسور باران حسگری است که عملکرد برف پاک کن خودرو را تنظیم می کند.
این سنسور ها به برف پاک کن کمک می کنند تا در مواقع لازم به صورت خودکار وارد عمل شده و بدون نیاز به دخالت راننده وظایف خود را انجام دهند.
سنسور باران درواقع میزان رطوبت شیشه جلو را تشخیص داده و با توجه به این فاکتور، شروع کار یا سرعت برفپاککنها و البته توقف عملکرد آنها را تنظیم میکند.
البته اطلاعات دریافتی سنسور باران توسط خود این قطعه الکتریکی تجزیه و پردازش نمیشود.
بلکه اطلاعات به پردازشگر فرستاده شده و دستور کار برف پاککنها از آنجا ارسال میشود.
سنسور باران را پیشتر تنها در خودروهای لوکس شاهد بودیم اما امروزه این آپشن در خودروهای متوسط و حتی گاهی اقتصادی نیز دیده میشود.
چرا که هزینه تعبیه و استفاده از آن چندان بالا نیست و هزینه نگهداری بالایی هم بر گردن مالک تحمیل نمیکند.
سنسور باران را میتوان به عنوان یک آپشن به خودرو اضافه کرد.
حتی اگر به صورت پایهای در کمپانی برای آن خودرو چنین آپشنی درنظر گرفته نشده باشد.
انواع سنسور باران و نحوه عملکرد آنها
سنسور باران را معمولا در جایی پشت یا کنار آینه مرکزی کابین نصب میکنند.
این سنسور در نزدیکترین حالت به شیشه جلو قرار میگیرد.
سنسور باران معمولا از دو نوع اولتراسونیک و اینفرارد هستند که نمونه اول امواج فراصوت و دسته دوم امواج فروسرخ یا مادون قرمز را دریافت میکنند.
۱. سنسورهای اولتراسونیک
این سنسور نسبت به امواج صوتی که فراتر از محدوده شنوایی انسان است، حساسیت دارد و با دریافت این امواج اطلاعات خود را کسب میکند.
این سنسورها امواجی را که با شیشه اتومبیلی برخورد میکنند دریافت کرده و براساس میزان امواج دریافتی واکنش نشان میدهند.
امواج مذکور در هر حالتی به شیشه برخورد میکنند. اما وقتی شیشه خشک است تمامی امواج رسیده به شیشه توسط سنسور جذب میشوند.
اما در زمانی که شیشه خیس است این امواج به شکل منشورگونه بازگردانده شده و در فضا منتشر میشوند.
در نتیجه امواج دریافتی توسط سنسور کاهش مییابد.
وقتی این کاهش از حدی بیشتر باشد اطلاعات سنسور حاوی پیامی خواهد بود که برف پاککنها را وارد مدار میکند.
بهاین ترتیب با توجه به میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو سرعت و شروع و توقف فعالیت برف پاککنها تنظیم میشود.
البته سنسور امواج مذکور را توسط چیپستی که به شیشه وصل میشود دریافت میکند.
۲. سنسورهای اینفرارد
سنسورهای فروسرخ خودرو دارای تعدادی لامپ مادون قرمز بوده که با زاویهای خاص و
تعریف شده نور مادون قرمز را به شیشه جلو میتابانند.
این نور که توسط چشم انسان قابل دیدن نیست از لایه اول و میانی شیشه گذر کرده و پشت لایه پایانی بازتاب میکند.
بازتاب نور توسط گیرندههای سنسور باران بررسی و با شدت نور اولیه مقایسه میگردد.
به طور معمول و در صورت تمیز بودن شیشه باز هم شدت نور بازتابی از شدت نور
تابیده شده کمتر است که این میزان در الگوریتم تعریف شده برای سنسور مشخص
شده است.
در زمان کثیف یا خیس بودن سطح بیرونی شیشه، شکست نور موجب کاهش شدت نور بازتابی میشود و نهایت برف پاککنها فعال میشوند.
نکاتی مهم در خصوص سنسور باران
نباید فراموش کرد که اساس کار سنسور باران بر میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو است.
بنابراین درصورتی که امکان خیس شدن شیشه خودرو به دلایلی غیر از باران وجود داشت و نیازی به برف پاککن هم نبود باید این سنسور را از مدار خارج کرد.
برای مثال وقتی قرار است خودرو را بشوییم باید به این نکته دقت داشته باشیم.
سنسور باران در خودروهای مختلف به روشهای گوناگون غیرفعال میشود.
دقت داشته باشیم پس از اتمام پروسه مدنظر (مانند شستشوی خودرو) سنسور را برای حفظ کارایی مجدد فعال کنیم.